maandag 10 januari 2011

Brussel-Londen, vrijdag 7 januari

Ik beken: ik schooi kranten. Aangezien ik resoluut weiger meer te spenderen aan mijn journalistieke honger dan de huidige twee abonnementen, zie ik me genoodzaakt mijn leeslust bot te vieren op kranten en tijdschriften van medereizigers, medestudenten en Carestelklanten. De kleur roze is daarin cruciaal - 11 april word ik immers voor de leeuwen geworpen op de (overigens bijzonder mooie) redactie van de De Tijd. De Eurostar bood een unicum: een jongeman, jonger dan 30 (!), met bovenstaande roze krant tussen de arm. Dubbel score: blogonderwerp en gratis krant!

"De Tijd is ideaal om een grondige kennis van de beurs op te bouwen. Mijn vader werkt in de sector en speelt al lang op de beurs, soms met winst, soms met verlies. In volle crisis heb ik er me na lang twijfelen ook aan gewaagd: de aandelen van KBC stonden historisch laag op 5 euro. Fortis was net verkocht aan het Franse BNP Paribas en naar mijn mening kon de Belgische staat het zich niet permitteren om alle grote banken te verkopen - dat maakt een land financieel kwetsbaar. Ik heb toen het risico genomen en voor 3.000 euro aandelen gekocht van KBC."

"Zes maanden later stonden die aandelen aan 40 euro. Financiële analisten, onder andere in De Tijd, voorspelden een nieuwe daling. Toen heb ik alles verkocht: twee dagen later stond er 24.000 euro op mijn rekening en ... heb ik mijn vrienden getrakteerd op een vat! Sindsdien heb ik niet meer op de beurs gespeeld: ik wacht een goede gelegenheid af en was ook veel met mijn studies bezig."

Die studies zijn overigens Rechten aan het prestigieuze King's College in Londen. Meneer wil partner worden bij een advocatenbureau economisch recht à la Freshfields. Of: hoe sommigen sneller een huis kunnen kopen dan anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten