woensdag 19 januari 2011

Kottbusser Tor - Uhlandstrasse, woensdag 19 januari

Berlijn is geen mooie stad. Het is een boeiende stad. De spanning tussen een onbekommerd heden en een beklemmend verleden is haast voelbaar. De geschiedenis verhindert evenwel haar zorgeloosheid niet; het bekende 'arm aber sexy' klopt volledig, voor de culturele scène in Kreuzberg nog het meest van allemaal. We komen er in de U-Bahn een kennis van mijn vader tegen: Freek Wambacq, beeldend kunstenaar uit Brussel.

"Er zijn zo veel beginnende artiesten in Berlijn dat het moeilijk is je te onderscheiden. Het afgelopen jaar kreeg ik een beurs van de Vlaamse overheid: een goede gelegenheid om me op nieuw werk te concentreren. Daarna is het opnieuw zoeken naar tentoonstellingsgelegenheden en subsidies om rond te komen. De eerste stap is een vaste samenwerking met een galerie om je werk te verspreiden. Hoewel dat gemakkelijker gaat in België, en ondanks mijn 'restaurant-Duits', wil ik het toch even in Berlijn proberen. De stad is verslavend."

"Ik wil met mijn werk in de eerste plaats uitdagen. Er zitten heel wat verwijzingen in naar moderne kunst maar de bijkomende pretentie wordt met de nodige ironie weggevaagd. Wat mij nu vooral bezighoudt, is de grens tussen het amateurisme en het professionalisme in de kunsten. Wanneer word je kunstenaar? In mijn galerie heb ik bijvoorbeeld een hele muur beklad met graffiti aan de hand van de 'pis-techniek': ik heb de brandblusser vol met verf op de muur gericht, en spuiten maar. Dat ding was leeg na 15 seconden. Het resultaat is indrukwekkend, maar het wekt vooral opnieuw de vraag op naar de definitie van kunst en de voorwaarden van haar ontstaan."


De tentoonstelling van Freek Wambacq "Übst du noch, oder spielst du schon" is nog tot 6 februari te zien in het Künstlerhaus Bethanien in Berlijn. Vanaf 24 februari stelt hij tentoon in Museum M, Leuven. Ook van zijn hand is de uitspraak: "Jeder Tag ist ein Schnitzeltag." Elke dag is hetzelfde, maar elke dag is ook deel van een groter geheel. (Dichten in het Duits voor beginners.)


Freek Wambacq, Installation view

Geen opmerkingen:

Een reactie posten